Povinnost vybudovat ČOV a kanalizaci v obci: Kdy? Jak? A proč?

kraus@zakra.cz Michal Kraus
21. 02. 2025
vecteezy_eco-factory-plant-wastewater-treatment-small-section-ecology_13336522

Povinnost vybudovat ČOV a kanalizaci dopadá na obce s více než 2 000 obyvateli. Striktně hovořící litera vodního zákona však často naráží na realitu a možnosti samosprávného celku financovat takový záměr. Jak je to s povinností vybudovat centrální čističku a kanalizaci doopravdy? A existují i jiné, rozpočtově přijatelnější možnosti?

Obsah článku

Novinky 2025: Plány ministerstva pro obce s povinností vybudovat ČOV

V první řadě se pojďme podívat na postoj zásadního rezortu, tedy ministerstva životního prostředí. Bývalý ministr Brabec se v tomto ohledu vyjádřil už v roce 2021 dost jasně, když společně se svými zástupci uvedl, že povinnost vybudovat ČOV a kanalizaci se dá nahradit systémem decentrálního čištění odpadních vod. Dotace na decentrální čištění odpadních vod také dlouho a úspěšně běží.

Dotace na domovní čistírny odpadních vod běží od roku 2016 a Ministerstvo životního prostředí vyčlenilo na jejich podporu za tu dobu už víc než 1,25 miliardy korun.

V březnu 2025 Ministerstvo životního prostředí vyhlásilo v pořadí pátou dotační výzvu poskytující obcím finanční prostředky na vybudování domovních čistíren odpadních vod (detailům se budeme věnovat níže).

Cílem podpory je, aby v malých obcích, kde se centrální čistírny nevyplatí, byly neekologické a neekonomické žumpy nahrazeny právě domovními čistírnami. Vstřícný přístup ministerstva k decentrálnímu čištění pomocí domácích ČOV je dobrá zpráva hned na několika frontách.

  • Pro obce to znamená, že nemusejí budovat centrální čističku odpadních vod a kanalizaci. Svou povinnost situaci ohledně odpadních vod řešit můžou malé obce vyřešit právě prostřednictvím decentrálního čištění. A stát je v tom aktivně podpoří.

  • Náhrada starých žump za domovní ČOV je pozitivním krokem také pro obyvatele v daných obcích. Domovní čistírny jsou ekonomičtější: z jejich provozu nehrozí pokuty a především není třeba je vyvážet tak často jako žumpy (stačí odkalování přibližně 2x ročně). Potěší také fakt, že zmizí prokopnuté žumpy (častá realita na mnoha místech), které ohrožují čistotu vod.

Ostatně právě snaha vyřešit klesající kvalitu vody v Česku je prioritou ministerstva životního prostředí. V roce 2025 tak můžeme očekávat jednodušší povolování domovních ČOV. Obce získaly také novou metodiku, která vyjasňuje, zda se obci vyplatí připojení na centrální čistírnu odpadních vod, nebo se má vydat cestou domovních čistíren.

Konzultace zdarmaMinulý měsíc jsme ve vašem okrese v okrese připravili .

Co o povinnosti vybudovat ČOV a kanalizaci říká zákon?

Než bude metodika, která by měla tápání obcí výrazně usnadnit, hotová, pojďme se podívat na zákonný rámec. Na začátek také podotýkáme, že nejsme právníci a nemůžeme proto dávat právní rady.

Klíčové ustanovení najdeme tradičně ve vodním zákoně, který v závěrečných a přechodných ustanoveních zavedených zákonem č. 20/2004 Sb. Čl. II říká následující (článek 6):

Obce, jejichž současně zastavěné území je zdrojem znečištění o velikosti nad 2 000 ekvivalentních obyvatel, nebo ty, které této velikosti dosáhnou do 31. prosince 2010, jsou povinny nejpozději do 31. prosince 2010 zajistit odkanalizování a čištění jejich odpadních vod na úroveň stanovenou nařízením vlády vydaným podle § 38 odst. 5 vodního zákona, ve znění tohoto zákona.

Výše citované ustanovení, na které odkazuje většina zdrojů, říká jen to, že větší obce se musí k případné neutěšené situaci postavit čelem. Lhůty pomíjíme, protože známe realitu a víme, jaký je ještě dnes skutečný stav v některých obcích.

Povinnost vybudovat ČOV nemá v zákoně jasnou oporu

Co nám říká o povinnosti kanalizace §38 vodního zákona

Přechodné ustanovení nás odkazuje k §38, odst. 5, které zní takto:

Zneškodňováním odpadních vod se pro účely tohoto zákona rozumí jejich vypouštění do vod povrchových nebo podzemních nebo akumulace s jejich následným odvozem na čistírnu odpadních vod podle odstavce 8. Kdo vypouští odpadní vody do vod povrchových nebo podzemních, je povinen zajišťovat jejich zneškodňování v souladu s podmínkami stanovenými v povolení k jejich vypouštění. Při stanovování těchto podmínek je vodoprávní úřad povinen přihlížet k nejlepším dostupným technologiím v oblasti zneškodňování odpadních vod, kterými se rozumí nejúčinnější a nejpokročilejší stupeň vývoje použité technologie zneškodňování nebo čištění odpadních vod, vyvinuté v měřítku umožňujícím její zavedení za ekonomicky a technicky přijatelných podmínek a zároveň nejúčinnější pro ochranu vod. Kdo vypouští důlní vody do vod povrchových nebo podzemních podle zákona o ochraně a využití nerostného bohatství, může tak činit pouze způsobem a za podmínek, které stanoví vodoprávní úřad.

Z tohoto ustanovení si můžeme vzít pouze pár zásad. Za klíčové lze považovat tyto:

  • Vodoprávní úřad musí posoudit dostupnost nejlepší technologie.

  • Je nutné zohlednit technologické, ale i finanční možnosti s ohledem na maximální ochranu vod.

Především finanční možnosti jsou v kontextu maximální ochrany vod důležité pro další východiska.

Další zásady o čištění vod nabízí §5 vodního zákona

Pokud jste se ještě neztratili, tak se z §38 přesuneme na začátek vodního zákona, kde v §5 najdeme zásady, kterých by se měl vodoprávní úřad držet při výběru vhodné technologie. Konkrétně doporučujeme přečíst odst. 3 uvedeného paragrafu:

Při provádění staveb nebo jejich změn nebo změn jejich užívání je stavebník povinen podle charakteru a účelu užívání těchto staveb je zabezpečit zásobováním vodou a odváděním odpadních vod kanalizací k tomu určenou. Není-li kanalizace v místě k dispozici, odpadní vody se zneškodňují přímým čištěním s následným vypouštěním do vod povrchových nebo podzemních. V případě technické neproveditelnosti způsobů podle vět první a druhé lze odpadní vody akumulovat v nepropustné jímce (žumpě) s následným vyvážením akumulovaných vod na zařízení schválené pro jejich zneškodnění. (...)

I z toho ustanovení se dají vyčíst konkrétní zásady pro likvidaci odpadních vod:

  • Vždy je preferována kanalizace.

  • Není-li kanalizace k dispozici, hledá se alternativa v přímém čištění odpadních vod. Tu nabízí domovní čistírna odpadních vod nebo septik s filtrem.

  • Teprve až po vyčerpání těchto možností přichází na řadu žumpa.

Co znamená "odkanalizovat obec"?

Pokud bychom se vrátili na začátek textu, můžeme uvažovat nad pojmem “odkanalizovat”. Co to znamená? Slovo "odkanalizovat" vzbuzuje dojem vybudování nové kanalizace, je to ale skutečně nutné? Tento pojem se ve vodním zákoně objevuje pouze jednou, a to právě ve zmíněném ustanovení.

Definice odkanalizování se nicméně dvakrát vyskytuje v zákoně o vodovodech a kanalizacích.

Odkanalizování podle zákona o vodovodech a kanalizacích

Nápovědu nabízí §4, odst. 1:

Kraj v samostatné působnosti zajišťuje zpracování a schvaluje plán rozvoje vodovodů a kanalizací (dále jen "plán rozvoje") pro své území. Plán rozvoje obsahuje koncepci řešení zásobování pitnou vodou, včetně vymezení zdrojů povrchových a podzemních vod, uvažovaných pro účely úpravy na pitnou vodu, a koncepci odkanalizování a čištění odpadních vod na území daného kraje. Plán rozvoje musí být hospodárný a musí obsahovat technicky nejvhodnější řešení a vazby k plánu rozvoje pro území sousedících krajů.

Opět se tedy setkáváme s variabilitou výkladu, tj. zda je odkanalizování vždy spojeno se stavbou kanalizace. Dané ustanovení totiž říká, že kraj má povinnost sestavit plán na zásobování pitnou vodou a řešení odpadních vod v kraji, musí ale přihlížet na hospodárnost a technicky vhodné řešení. Toto ustanovení si tedy vykládáme tak, že nelze slepě přikázat vybudování kanalizace a obecní čističky bez ohledu na hospodárnost a technické aspekty takového kroku.

Obecní čistička je jen jedním z řešení, jak splnit povinnosti vybudovat ČOV

Co dělat, když obci chybí finance na vybudování kanalizace

Co tedy dělat, pokud náklady na centrální čističku a novou kanalizaci přesahují veškeré možnosti obce a není, jak splnit zákonnou povinnost?

Nabízí se zmíněná dotace na vybudování soustavy domovních čistíren odpadních vod. Ministerstvo životního prostředí dotační výzvu vyhlásilo v březnu 2025. Od 14. března 2025 tedy mohou obce o dotaci žádat (kompletní text výzvy najdete pod tímto odkazem). Možnost dotace trvá do 6. ledna 2027 nebo do vyčerpání alokace, která činí 300 milionů korun.

Dotace umožňuje obci splnit povinnost a vyhnout se případnému postihu. Navíc přináší benefity i místním občanům, kteří se tímto řešením můžou vyhnout budoucímu stočnému. Technicky je tradiční kanalizace nahrazena domovními čistírnami odpadních vod.

Rodinné i bytové domy v obci, které nemají možnost připojení ke kanalizaci, tak mohou nahradit stávající žumpu nebo septik moderní biologickou čističkou, která je nepřetržitě monitorována a servisována.

Aby byla dodržena kvalita přečištění odpadních vod, klade legislativa přísné nároky na to, jakou čistírnu lze v rámci dotace vybudovat. Přesto je na trhu hned několik čistíren, které dostojí i přísným požadavkům.

Dotace na domovní čistírny v roce 2025

Pojďme si shrnout do nejzásadnější, co přináší nová dotace (výzva č. 6/2025) na domovní čistírny odpadních vod:

  • O dotaci mohou žádat pouze obce.

  • Cílem výzvy je prevence či omezení znečištění povrchových a podzemních vod z komunálních zdrojů – k tomu má sloužit právě soustava domovních čistíren.

  • Dotace podporuje čistírny do 50 EO a je určená zejména pro rodinné a bytové domy (objekty k trvalému rodinnému bydlení), ale také pro budovy ve vlastnictví obce.

  • Výše příspěvku na jednu čistírnu se liší podle kapacity. Pro domovní ČOV do 15 EO činí 150 tisíc korun, pro čistírny od 16 do 50 EO pak 300 tisíc korun.

  • Maximální míra podpory pro obec není zastropována.

  • Do způsobilých výdajů, ze kterých se vypočítává výsledná výše příspěvku, mohou žadatelé zahrnout náklady na projekt, pořízení ČOV, jejich instalaci a související stavební práce, stejně jako technologie pro nonstop monitoring provozu či proškolení obsluhy.

  • Podpořené projekty je nutné realizovat nejpozději do 31. 12. 2029.

Jak postupovat u dotace na decentrální čištění odpadních vod

Pokud se obec chce vyhnout povinnosti vybudovat ČOV a kanalizaci a zároveň vyřešit situaci s likvidací splaškových vod, měla by postupovat následovně:

1) Zpracování technicko-ekonomické studie

Prvním krokem k dotaci je odborná studie, která posoudí technické a ekonomické možnosti v lokalitě. Tím dojde k naplnění k požadavkům stanovených ve vodním zákoně. Vodoprávní úřad potřebuje vědět, co je technicky možné a za kolik, aby byl schopný se k záměru vyjádřit.

Tuto studii musí zpracovat autorizovaný vodohospodář. V praxi nejde o nic drahého a cena za takovou studii se pohybuje v rozmezí 40 až 80 tisíc korun. Ve většině obcí není nutné na zpracování této studie vypisovat výběrové řízení.

Technicko-ekonomická studie zhodnotí alternativy řešení, a to jak z pohledu financí, tak s ohledem na životní prostředí. Starosta a zastupitelstvo tak dostanou do ruky zprávu, která velmi odborně hodnotí stávající situaci a možnosti obce, jak řešit povinnost vybudovat ČOV a kanalizaci.

2) Seznámení občanů se záměrem

Účast v dotaci je dobrovolná, avšak aby měla obec nárok, musí se připojit minimálně 30 % občanů obce (platilo v minulém režimu dotace). Z naší zkušenosti se bohužel vždy objeví někdo, komu současné neutěšené řešení vyhovuje a dál bude klidně žít s hrozbou pokuty a dalšího postihu.

Na setkání s občany je klíčové vysvětlit všechny výhody a nevýhody domovní ČOV. Výhodou bývá významný finační přispěvek a také fakt, že podle pravidel dotace se o domovní čistírny musí minimálně 10 let starat obec.

3) Odborný posudek k dotaci ČOV a projekt

Třetím krokem je pak poptání vodohospodáře, typicky skrze výběrové řízení. Ten zpracuje tzv. odborný posudek, kde se už řeší konkrétní stavební záměr. Tento dokument je klíčový pro podání dotace.

Z něho pak následně vychází i projektová dokumentace domovních čistíren odpadních vod.

Projekt ČOV: Jak ho získat a co má obsahovat? (2025)
Související článek Projekt ČOV: Jak ho získat a co má obsahovat? (2025)

4) Vyjádření kraje a dalších důležitých orgánů

K záměru se samozřejmě vyjadřuje kraj, který má ze zákona v gesci tzv. PRVKÚK.

5) Realizace odkanalizování obce decentrálním čištěním

Posledním krokem je už samotná realizace domovních čistíren. Tomu samozřejmě předchází výběrové řízení na dodavatele technologie a realizaci stavby.

Dotací na čov se dá obejít povinnost vybudovat ČOV. Dotaci navíc mohou využít i menší obce.

Proč chybějící ČOV a kanalizace zatěžuje obyvatele obce

Obec by měla odkanalizování řešit primárně z titulu splnění povinnosti vybudovat obecní ČOV a kanalizaci. Motivaci přicházející ze strany zákona však doplňuje ještě jeden, neméně důležitý faktor: výrazné benefity pro občany.

Není neobvyklé, že občané v menších, ale i větších vesnicích stále využívají k likvidaci odpadních vod způsoby, které dnes už neodpovídají legislativě. Ano, máme na mysli už zmíněné staré jímky a žumpy. Majitelé jejich obsah mnohdy nevyvážejí tak, jak po nich vyžaduje zákon. Vypouštění septiku na zahradu, vývoz žumpy "bez papírů" a další podobné praktiky jsou naprosto běžné.

Na druhé straně jsou pak ti, kteří vyváží žumpu poctivě, čímž zatěžují svůj domácí rozpočet (vyvážení se mnohdy opravdu prodraží). Využitím dotace na domovní čistírny můžou své starosti vyřešit jednou provždy. Obec se navíc zbaví povinnosti vybudovat centrální ČOV a kanalizaci. Příkladem může být město Rychvald.

Decentrální čištění a obce s méně než 2000 obyvateli

Informace uvedené v našem článku se týkají především obcí s více než 2 000 obyvateli. Menší obce, které v tuto chvíli nejsou v hledáčku zákona, však můžou benefity decentrálního čištění využít také, a se stejnými pozitivními výsledky. Téma hospodárné likvidace odpadních vod se koneckonců týká i jich.

Dotace na domovní čistírny odpadních vod se poskytuje všem obcím, ve kterých doposud nevznikla kanalizace. Pokud je vás v obci polovina, tak to vůbec nevadí. Stačí, aby požadované řešení pomohlo minimálně 30 % občanů.

Tip: S rozhodováním by vám mohla pomoci nová metodika Ministerstva životního prostředí (pro lokality do 1000 EO).

Co si z článku odnést?

  • Povinnost vybudovat ČOV a kanalizaci dopadá na obce s více než 2 000 obyvateli. Vybudovat novou centrální čistírnu odpadních vod a kanalizační síť je však často mimo rozpočtové možnosti obce.

  • Zákon proto umožňuje likvidaci odpadních vod řešit tzv. decentrálním čištěním. Obecní čističku a kanalizaci v takovém případě nahrazují domovní čistírny odpadních vod umístěné u jednotlivých nemovitostí.

  • Jedná se o ekologické a hospodárné řešení pro obec i její obyvatele – zejména pokud dosud využívají žumpy.

  • Obce mohou od 14. března 2025 žádat o dotaci na decentrální čištění odpadních vod prostřednictvím soustavy domovních čistíren. Výzva trvá do 6. ledna 2027 nebo do vyčerpání alokace.

ZAKRA je váš partner při řešení vody

Není vám jasné, jak decentrální čištění funguje? Máte otázky k domovním čistírnám, procesu realizace nebo dotacím? Rádi vám s touto problematikou pomůžeme od A do Z. Jsme autorizovaní vodohospodáři s bohatou praxí. Stačí se ozvat prostřednictvím kontaktního formuláře a my se s vámi co nejdříve spojíme. Konzultace je samozřejmě nezávazná a zdarma.

Konzultace zdarmaMinulý měsíc jsme ve vašem okrese v okrese připravili .


Autor článku: Mgr. Michal Kraus, obchodní ředitel Zakra s.r.o.

O nás: Jsme vodohospodářská projekční kancelář a působíme na trhu přes 7 let, během kterých jsme připravili více než 4 tisíce úspěšných projektů a obsloužili tisíce spokojených zákazníků. Naší specializací jsou čističky odpadních vod, septiky, studny, ale zajišťujeme i další vodohospodářské stavby.

Máte k článku jakékoliv dotazy nebo připomínky? Neváhejte nás kontaktovat.

E-mail: [email protected]

Tel.: +420 725 884 133


Zdroje a další odkazy:

- 1000

Sleva 1 000 Kč na naše služby

Vyžádejte si konzultaci a získejte slevu 1 000 Kč.

Chci nezávaznou nabídku